Voigthorn VH-1
(Eller mera exakt: Vår formgivning av Voigts oerhört lyckade idé till ”hybridhögtalare” från 1930-talet – en hybrid mellan linjärt expanderande ”backloaded” horn och kvartsvågspipa. Vi skriver voigthorn för enkelhetens skull. )

Väldesignade hornhögtalare kan få en bra inspelning att låta som ett liveframträdande. Levande, luftigt och äkta. Men de är vanligtvis väldigt, väldigt dyra. Det finns horn som kostar som en mindre bil.

Bygg VH-1:or själv, och spara en mindre förmögenhet!
Och oroa dig inte – de är lättbyggda.

En hifi-entusiast beskrev skillnaden mellan ”vanliga” högtalare och horn så här:

Horn låter definitivt inte slappa! Musiken hoppar på dig snarare än att blygt gömma sig någonstans långt bakom högtalarna.”

Ljud, eller rättare sagt, hur vi upplever ljud, är inte enkelt.
Det rum du lyssnar i ger allt ljud en rejäl distorsion (förvrängning) i form av väggarnas reflexer, möblers dämpning, resonanser mellan golv och tak et.c.

Ett problem med ett vanligt rum är att rumsresonanser gör att du hör hur begränsat rummet är i storlek, och att mjuka möbler i kombination med låga högtalare dämpar transientljud. Ljudet i rummet blir mycket annorlunda än det var på inspelningen.
Som tur är korrigerar hjärnan för "ojämnheter" i rummet, så att man inte störs alltför mycket.
Men om du blundar när du lyssnar på din stereo, och anstränger dig litet, kan du troligtvis höra ungefär hur stort ditt rum är.
Ljudet har alltså påverkats av rummet.

Tänk dig att du kunde kompensera för det här. Få rummet att låta större, och samtidigt få musiken nära.

VH-1:orna ger (liksom många andra hornhögtalare) känslan av ett större rum, samtidigt som en lätt förstärkning av det övre mellanregistret ger en förstärkt närvarokänsla. Musiker, sångare och ljudeffekter hamnar i själva rummet, som dessutom verkar större än det verkligen är.

Det har beskrivits som känslan av att hamna på de bästa platserna vid en konsert, nära musikerna. Ljudet är stort och luftigt, och musiken är samtidigt nära.

Många uppskattar att det låter stort, och då är hornhögtalare helt rätt. Det är just detta som många av våra kunder har beskrivit med nästan lyriska uttryck. Rummet låter stort, samtidigt som röster och instrument är nära, tydliga och levande. Förutsatt, givetvis, att man lyssnar på en bra inspelning.

Vill du verkligen njuta aktivt av musiken, så är VH-1:orna perfekta.

Däremot skulle vi aldrig rekommendera voigthornen för närfältslyssning i musikstudior eller för testlyssning av musik i samband med inspelning, eller om man vill ha ett totalt neutralt ljud. De är hornhögtalare, och har också den karaktär hornhögtalare brukar ha.

Vill du att det skall låta som det gör i fina hifi-hörlurar, förutom att du dessutom vill ha en ofärgad subbas i samma högtalare, skall du i stället välja någon av SQ-50-högtalarna (SQ-50 eller SQ-50 L). De är neutrala till ytterlighet. Är inspelningen gjord i en döddämpad studio, och ingen efterklang har lagts till vid inspelningen, kan du räkna med ett döddämpat ljud också där hemma (om det inte är en massa eko i rummet som hjärnan inte klarar av att kompensera för). Om en lågfrekvent synttrumma spelats in utan att man lagt till övertoner vid inspelningen hörs bara ett pulserande kraftigt tryck utan identifierbar tonhöjd. Neutralt och exakt. Givetvis innebär detta också att en konsertinspelning där efterklang och rumsakustik finns på inspelningen också återges exakt. Med just den rumsakustik som finns på inspelningen, varken mer eller mindre.

Valet av högtalare är alltså i hög grad beroende av vad just du vill ha:

Vill du "flytta in i ett större rum" och kan acceptera hornets (relativt låga) färgning av ljudet, välj VH-1:an.
Vill du ha en exakt hifiåtergivning med originalakustik hela vägen från subbas till högsta diskant, välj SQ-50.

Kopplar du VH-1:or till TV:n eller hemmabiosystemet och spelar upp filmer kan du förbereda dig på en chock vid första åsknedslaget eller pistolskottet. Närvarokänslan är som sagt hög. Pistolskottet avfyras eller åskan slår ner, inte där borta vid högtalarna, utan mera direkt i rummet där du sitter. Var därför försiktig när små barn är närvarande om ni tittar på en film med skrämmande ljud. Vi använde en inspelning av ett åskväder som demonstration en gång, och föräldrarna fick trösta barnet en bra stund efteråt. Närvarokänslan gör att mindre barn lätt får för sig att åskvädret är på riktigt.


Epost från kunder som byggt VH-1:orna.


Ritningen till lådorna hittar du här.

Originalhögtalarsats HSV-1. VH-1:an är en mycket fint avstämd konstruktion. Förstör den inte med fel högtalarelement. HSV-1 är exakt de högtalarelement vi utgick ifrån när VH-1:an konstruerades. Även info om vårt överlastskydd för högtalarna. Klicka här.

Högtalaren uppe till höger. En av våra kunder byggde VH-1:or och la till ett eget ytterhölje. Visst blev det snyggt?

Rakt voigthorn, VH-2: Samma grundkonstruktion, men ”ovikt”.


De flesta har högtalare som inte låter särskilt bra. Varför?

Ofta kostar ett komplett stereopaket (på en stormarknad eller vanlig ”radioaffär”) inklusive högtalare ungefär lika mycket som de separata delarna utan högtalare. Högtalarna skickas alltså med ”gratis”. För att kunna göra det måste tillverkaren välja billigast möjliga högtalarelement, och montera dem i en enkel, snabbtillverkad låda. Och då blir ljudet därefter.

För att du, när du köper ett stereopaket, inte skall lägga märke till högtalarnas brister så får du lyssna på dem med ”lämplig” musik. Enkel popmusik eller en musikradiostations komprimerade och bas- och diskantförstärkta ljud. Och så ställer säljaren in tonkontrollerna i badkarskurva-läget för att du skall tycka att bas och diskant är kraftiga nog.
Stoppa istället själv in en litet svårare inspelning med sångröst och akustiska instrument, och ställ sedan tonkontrollerna i neutralläge, eventuellt med en liten, liten bashöjning för att ”runda av” ljudet, så får du höra hur högtalarna verkligen låter.


Materialet på våra sidor omfattas, precis som allt annat som publiceras på Internet, av upphovsmannarätten.
Att kopiera och publicera hela textavsnitt, bilder, ritningar et.c. på ens egen webbsida utan lov från upphovsmannen är olagligt. Detta gäller givetvis även våra ritningar.
Du har vårt tillstånd att kopiera texter mm från vår sajt till din dator och/eller skriva ut dem, för eget bruk.
Däremot ger vi
inte tillåtelse att kopiera vårt material till andra webbsidor på Internet, offentliga register, diskussionsgrupper, tidskrifter eller böcker et.c. utan vårt skriftliga medgivande.

Vill du/ni hänvisa till våra sidor, går det givetvis utmärkt att placera
länkar på en webbsida. Adresser: http://valutronic.se/vh1.html för länkning till den här sidan, http://valutronic.se/hsv1.html för länkning till högtalarsatsen. Allra säkrast är att länka till www.valutronic.se. Skulle vi ändra adress till någon av våra högtalarsidor kan man alltid gå vidare till den aktuella högtalarsidan från förstasidan, vars adress aldrig ändras.



Kraven på på högtalarna är höga. Fel resonansfrekvens, för mjukt eller för hårt membran*, fel membranyta, fel Qts-värde eller fel ekvivalent luftvolym kan haverera ljudet. Använd därför originalhögtalarsatsen om du vill vara säker på att få bra ljud.
*) MGR har en högtalare i F-serien som har metalliserad slät kon, är på tok för hård i upphängningen och får ett 40% lägre Vas-värde än det skall vara. Naturgummikanten kommer dessutom att oxidera och spricka med tiden till skillnad från originalelementens kant som vi av erfarenhet vet håller i minst 15-20 år. Det låga priset på MGR-elementen har sitt pris, om du förstår vad vi menar. Om du monterar sådana element i VH-1:ans låda, så är vi tacksamma om du inte kallar dem för VH-1 när du spelar med dem för andra, det skulle förstöra vårt rykte.

Nästan” rätt högtalare ger på sin höjd ”nästan” rätt ljud – vill det sig illa låter det bara dåligt.
HSV-1 högtalarsats innehåller
exakt de högtalarelement som VH-1:an konstruerats för.
Klicka här för mer information och prisuppgifter.


Kablar, spikes, uttag, bananstift et.c. finner du på vår tillbehörssida som du öppnar genom att klicka här.